Κώστας Βασιλείου: Ο εκπαιδευτικός από τη
Θεσσαλονίκη που έφερε τη ρομποτική στις παιδικές φυλακές
Το όραμά του, οι
επιστήμονες Ρομά και η πρόσκληση στους 200 εκπαιδευτικούς του Lego Foundation.
Θυμάται τον εαυτό του
παιδί να παίζει στις γειτονιές της Θεσσαλονίκης. Από τις αλάνες της Μαρτίου,
στο Ασβεστοχώρι και από εκεί στις αίθουσες του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου,
συντηρώντας πάντα την πίστη στα υψηλά ιδανικά της σωστής μαθησιακής διαδικασίας.
Ο Κώστας Βασιλείου μας αφηγείται το προσωπικό του παραμύθι στον χώρο της
εκπαίδευσης. Ένα παραμύθι γεμάτο καλώδια. Πολλά καλώδια.
Υπήρχε το ταμπού ότι
ρομποτική μπορούσαν να μάθουν μόνο τα παιδιά που οι γονείς τους έχουν χρήματα,
είναι έξυπνα ή παρακολουθούν τα μαθήματα σε ένα εξειδικευμένο φροντιστήριο.
Βασική μας μέριμνα αποτέλεσε να βρούμε τον τρόπο που θα μπορούσε η γνώση να φτάσει
σε όλα τα παιδιά.
Το κεφάλαιο της Ρομποτικής
«Τα παιδιά είναι
φτιαγμένα για να παίζουν. Το παιχνίδι, η ελευθερία κίνησης και έκφρασης και η
χρήση όλων των αισθήσεων χωρίς όρια είναι η φυσιολογική διαδικασία μάθησης. Η
ρομποτική τους δίνει όλα αυτά και μερικά παραπάνω, όπως την ανακαλυπτική
διαδικασία. Όταν η μάθηση γίνεται παιχνίδι τότε τα παιδιά βάζουν την επιμονή το
πάθος και τον ενθουσιασμό και έχουμε εξαιρετικά αποτελέσματα. Γενικά έχει
επικρατήσει η άποψη ότι οι τραγουδιστές και οι αθλητές έχουν μεγάλη επίδραση
πάνω στον κόσμο ως μοντέλα – πρότυπα. Έτσι με τη ρομποτική και τον διαγωνισμό
FLL θέλαμε να δώσουμε στην επιστήμη της τεχνολογίας μια αθλητική και
εντυπωσιακή νότα συνδυάζοντας τον φιλικό ανταγωνισμό με τη μουσική και το χορό.
Sport for the mind – Άθλημα για το μυαλό! Κάτι τέτοιο ως προσέγγιση εκπαίδευσης
δεν υπήρχε στην Ελλάδα και από την πρώτη στιγμή έδειξε να ενθουσιάζει τα
παιδιά. Πλέον, έχουμε παιδιά που θεωρούνται κουλ και τρέντι απλά και μόνο γιατί
προγραμματίζουν ένα αυτόνομο μηχάνημα, γιατί ξέρουν να γράφουν κώδικα ή γιατί
κάνουν ένα ωραίο animation. Επίσης, υπήρχε και το ταμπού ότι ρομποτική
μπορούσαν να μάθουν μόνο τα παιδιά που οι γονείς τους έχουν χρήματα, είναι
έξυπνα ή παρακολουθούν τα μαθήματα σε ένα εξειδικευμένο φροντιστήριο. Βασική
μας μέριμνα αποτέλεσε να βρούμε τον τρόπο που θα μπορούσε η γνώση να φτάσει σε
όλα τα παιδιά. Για αυτό σκεφτήκαμε να δημιουργήσουμε παράλληλα με το
διαγωνισμό, το πρόγραμμα ‘Ρομποτική για Όλους’ το οποίο στήριξε από την πρώτη
στιγμή ο ιεράρχης Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως Βαρνάβας. Αυτό ξαφνικά έφερε πολύ
κόσμο κοντά μας, μαζί και εθελοντές, με πάνω από 20 χιλιάδες παιδιά να έχουν
ήδη επιμορφωθεί»!, τονίζει χαμογελώντας.
Ένας από τους 200 εκπαιδευτικούς του Lego
Foundation
«Το ίδρυμα Lego
Foundation κάθε χρόνο οργανώνει το IDEA conference και καλεί 200 ανθρώπους της
εκπαίδευσης ώστε να ανταλλάξουν ιδέες πάνω σε κάποιες θεματικές και να
παρουσιάσουν την δουλειά τους που είναι ιδιαίτερη και μοναδική. Η χρήση της
Ρομποτικής με παιγνιώδη μορφή (με στόχο την επιμόρφωση όλων των παιδιών δωρεάν,
συμπεριλαμβανομένων και κοινωνικών ομάδων που βρίσκονται στο όριο του κοινωνικού
αποκλεισμού), η αποτροπή της σχολικής διαρροής και η δημιουργία κινήτρων ήταν
στοιχεία που έκαναν γνωστή την «Δράση για την Εκπαίδευση» – eduACT σε ολόκληρο
τον κόσμο. Η διάκρισή μας το καλοκαίρι στην Αμερική και η ποιότητα όλων των
δράσεων μας στην Ελλάδα της κρίσης ήταν τα στοιχεία που οδήγησαν στην πρόσκλησή
μου», αναφέρει χαρακτηριστικά δείχνοντας φωτογραφίες από την επίσκεψη στην άλλη
άκρη του Ατλαντικού.
Η δύναμη βρίσκεται στις συνεργασίες!
«Από πολύ νωρίς
κατάλαβα ότι η δύναμη βρίσκεται στις συνέργειες και τις συνεργασίες. Ο καθένας
μόνος του μπορεί να έχει μια εξαιρετική ιδέα αλλά η ανάπτυξή της έχει
πεπερασμένα όρια αν δεν υπάρξουν περισσότεροι που θα μοιραστούν την ιδέα, θα
ενστερνιστουν το όραμα και θα κάνουν πράξεις. Αυτή τη στιγμή τη διαφορά κάνουν
τα μέλη του σωματείου και οι εκατοντάδες εθελοντές που υποστηρίζουν το
πρόγραμμα ρομποτική για όλους, οι οργανισμοί, οι υποστηρικτές και οι χορηγοι
που έχουν φτιάξει ένα δίκτυο αλληλοσυνεργασίας με σκοπό την προώθηση της
καινοτομίας στην εκπαιδευση και την υποστήριξη των ταλαντούχων παιδιών από
όποια κοινωνική ομάδα και αν προέρχονται. Ολόκληρο το δίκτυο της τυπικής
εκπαιδευσης, φορείς άτυπης εκπαιδευσης, η εκκλησία, Δήμοι, επιμελητήρια,
πρεσβείες και εταιρίες συνεργάζονται με εθελοντές και το αποτέλεσμα είναι
εντυπωσιακό, σε τέτοιο μάλιστα βαθμό ώστε να αποτελει παγκόσμια καλή πρακτική».
Μικροί Ρομά επιστήμονες!
«Τα παιδιά του Φάρου
του Κόσμου, της ενορίας του Αγίου Νεκταρίου Δενδροποτάμου, κατέκτησαν ένα ακόμα
δικαίωμα, αυτό στην ισότητα ευκαιριών εκπαίδευσης. Μέσα σε μικρό χρονικό
διάστημα έχουν τον εξοπλισμό και γνωρίζουν να τον χειρίζονται. Η μεθοδικότητα
και ο προγραμματισμός του πατέρα Αθηναγόρα βοήθησε τους ηγετικούς χαρακτήρες να
ξεχωρίσουν . Μέσα σε λίγους μήνες η ομάδα διπλασιάστηκε καθώς πλέον γονείς
έκτος Δενδροποτάμου ζητούν τα παιδιά τους να δουλέψουν με τους Ρομά που
φτιάχνουν ρομπότ και έφτασαν μέχρι την Αμερική για αυτό. Ο προπονητής τους
οργάνωσε μία ομάδα σε συνεργασία με την eduact και την εταιρία προστασίας
Ανηλίκων Θεσσαλονίκης. Μεγαλύτερη πρόκληση ήταν η δημιουργία ομάδας κοριτσιών
κάτι που μας χαροποίησε όλους όταν ολοκληρώθηκε. Μία εθελόντρια και 5 κοπέλες
10-15 χρονών έγιναν η πρώτη ομάδα ρομποτικής κοριτσιών Ρομά. Τα παιδιά πλέον
ονειρεύονται τις δικές τους κατασκευές, φτιάχνουν πατέντες για να λύσουν
καθημερινά προβλήματα αλλά το ποιο σημαντικό είναι ότι πάνε σχολείο με
μεγαλύτερο κέφι. Γνωρίζουν πλέον πρακτικά που θα τους χρειαστούν οι θεωρητικές
γνώσεις που θα πάρουν. Πλέον μαθαίνουν πολλαπλασιασμό μετρώντας τουβλάκια Lego
και αυτό χωρίς δεύτερη κουβέντα είναι ωραίο και σίγουρα χρωματιστό».
Ρομποτική στις παιδικές φυλακές!
«Η συνεργασία μας με
τον Φάρο του Κόσμου και τη Μητρόπολη Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως οδήγησε τα
βήματά μας ένα Σάββατο του Νοέμβρη στις Φυλακές ανηλίκων Βόλου, όπου κάποιοι
φυλακισμένοι ήταν Ρομά. Η ιδέα ήταν οι ίδιοι οι Ρομά να επιμορφώσουν στη
Ρομποτική τους φυλακισμένους και μετά να τους παίξουν και μουσική και να
ολοκληρώσουν την επίσκεψή τους. Η εμπειρία από μόνη της ήταν πολύ δυνατή όταν
όμως είδαμε τη διάθεση των παιδιών και της διευθύντριας τότε αποφασίσαμε ότι μόλις
είχαμε βρει μια ακόμη ομάδα. Ζητήσαμε από το Ίδρυμα LEGO FOUNDATION τον πρώτο
εξοπλισμό ενώ το κολέγιο Δελασάλ και η διευθύντρια κ. Κανελοπούλου όταν έμαθε
για τη δράση πρόσφερε άλλο έναν εξοπλισμό. Πρόσωπο κλειδί η Διευθύντρια των
φυλακών κ. Σαμαρά, που συνεργάστηκε με τεχνικούς, εθελοντές και γονείς, ενώ
στάθηκε δίπλα στους κρατούμενους σε κάθε βήμα. Μια μαμά ανέλαβε προπονήτρια για
το κομμάτι της έρευνας και ο τεχνικός και σύζυγος της προπονήτριας ανέλαβε το
τεχνικό κομμάτι. Αποτέλεσμα η ομάδα να καταταγεί μέσα στις 10 καλύτερες της
Ελλάδας!».
Ο Ιμπραήμ, η συνταξιούχος δασκάλα και το ταξίδι
στην Αμερική
«Σε όλο αυτό το ταξίδι υπάρχουν κάποιες
στιγμές που έχουν χαραχτεί μέσα μου. Τα πανηγύρια και η σφιχτή αγκαλιά των
παιδιών του Φάρου όταν τους ανακοινώσαμε ότι φεύγουν Αμερική. Τα γεμάτα
ενθουσιασμό μάτια ενός αυτιστικού παιδιού όταν παρέλαβε το βραβείο
ομαδικότητας. Η άρνηση του φυλακισμένου Ιμπραήμ να δεχτεί το βραβείο του
διαγωνισμού καθώς πίστευε ότι ο συγκρατούμενός του Γιώργος είχε δουλέψει
περισσότερο από τον ίδιο. Τα παιδιά ενός σχολείου στον Εύοσμο Θεσσαλονίκης που
μαζεύονται στο σχολείο τους στις 06.50 πριν τον φύλακα ώστε 07.00 ακριβώς που
ξεκινά η πρωινή ζώνη να είναι μέσα στο εργαστήριο ρομποτικής. Τα παιδιά από την
Κομοτηνή που οργάνωσαν μόνα τους ημερίδα ενημέρωσης για άλλα παιδιά από την
πόλη. Μια δασκάλα μια χρονιά πριν βγει στη σύνταξη οργάνωσε ομάδα ρομποτικής
για 9χρονα και έμαθε από το μηδέν να προγραμματίζει ρομπότ ώστε να το δείξει
στα παιδιά της. Η παρουσίαση του προγράμματος στον Οικουμενικό Πατριάρχη
Βαρθολομαίο και η πρότασή του να επιμορφώσουμε τα παιδιά του Ζωγράφειου Λυκείου
Κωνσταντινούπολης ώστε να έρθουν στο διαγωνισμό. Και άλλα πολλά».
Newton Classroom στην Ελλάδα!
«Στα μελλοντικά μας
σχέδια ανήκει η καθιέρωση του διαγωνισμού FLL και η σταδιακή, σταθερή ανάπτυξή
του τόσο στη Βουλγαρία όσο και στη Κύπρο. Παράλληλα, αναζητούμε χώρο για να
στεγάσει τα νέα γραφεία του οργανισμού, καθώς οι ανάγκες μας πρόλαβαν. Μεγάλος
μας στόχος είναι η δημιουργία του πρώτου NEWTON CLASSROOM στην Ελλάδα. Μία
κοινόχρηστη πλήρως εξοπλισμένη αίθουσα που θα έχει βασικό στόχο να ενθουσιάσει
τα παιδιά με την επιστήμη και την τεχνολογία. Την αίθουσα θα μπορούν να
επισκέπτονται σχολεία από τις γύρω περιοχές, αρκετές φορές τον χρόνο, ώστε να
παρακολουθούν και να συμμετέχουν σε καινοτόμες δράσεις που όμως συμπίπτουν
απόλυτα με το αναλυτικό τους πρόγραμμα. Οι αίθουσες αυτές μπορούν να συνδέονται
άμεσα με τοπικές μεγάλες εταιρίες που θα μπορούν να φτιάχνουν τα μαθήματα με
ενδιαφέρον και να επιμορφώνουν τους μελλοντικούς πιθανούς τους υπαλλήλους. Το
Νewton έχει ξεκινήσει από τη Νορβηγία και επεκτείνετε με γοργούς ρυθμούς σε
κεντρική Ευρώπη και Ενωμένα Αραβικά Εμιράτα. Νομίζω ήρθε η ώρα να αναδείξουμε
και τους νέους Έλληνες Νεύτωνες!».